NYHED - Du har nu mulighed for godkendt chiptuning. Kontakt os for info.

Økonomi tuning

ØKOTUNING : 
 
 
ØKO tuning er en individuel omprogrammering af bilens motorstyrings system med en forbrugs optimeret software.
Indstillinger af motorparametrene (tænding, indsprøjtning, turbotryk, brændstofblanding, ettc ...) bliver skræddersyet på Rullefelt med avanceret diagnose værktøj tilkoblet.
Alle værdier, der bliver programmeret tilpasses til ét mål : At reducere brændstofforbruget og optimere motorens effektivitet.

 

Prisen på Økotuning er den samme som Stage 1 tuning, Dog er det nødvendigt at til vælge Individuell optimering på rullefelt som koster 750kr for 2 wd biler og 1250kr for 4 wd biler

Med Økonomituning er det muligt at sænke brændstof forbruget med helt op til 20% på diesel biler og optil 10% på benzin biler

dette gøres ved at udnytte motoren mere effektivt

På nedenstående skema kan der aflæses ca. besparelsen i kr

EKS: hvis man kører 40000km og ens nuværende forbrug er 14km/l så kan man

spare ca 3086kr årligt ved en økotuning

 

  10% Mindre forbrug Literpris 10,8 kr / Liter
  Besparelse i kr v Total kørte km
 
KM/L 10.000 20.000 30.000 40.000 100.000
8 1350 2700 4050 5400 13500
10 1080 2160 3240 4320 10800
12 900 1800 2700 3600 9000
14 771 1543 2314 3086 7714
16 675 1350 2025 2700 6750
18 600 1200 1800 2400 6000
20 540 1080 1620 2160 5400


FAKTA OM ØKONOMI TUNING
Bilens brændstof forbrug er proportionalt med motorens belastning dvs. speeder stilling og motoromdrejninger Altså jo mere speederen trædes jo højere forbrug
Det drejer sig om at gøre motoren så effektiv så muligt dvs så meget energi som muligt påført på stemplet på det rigtige tidspunkt så
så krumptappen kan overføre kraften til gearkassen og videre til hjulene.Det rigtige tidspunkt er på alle motorer ca 14 grader efter top


BENZIN MOTORER:
Her er den vigtigste parameter Tændings tidspunktet her justerer man typisk efter lidt tidligere tænding under dellast da det er her 95% af al kørsel foregår
Benzin blandingen er bestemt af lampdasonden der justerer blandingen til lampda1 dette er en betingelse for at katalysatoren kan rense udstødnings gassen
dernne justerer man så den er i kanten af lampda vinduet lampda 1.03 - 1.05  på denne parameter da det også er der motoren er mest økonomisk.Man justerer også benzin blandingen under fuldlast dvs.
Speederen i bund her kan der også være en stor besparelse da de fleste bilfabrikker kører med meget benzin så her kan man justerer benzin mængden ned
 

DVS Hvis motoren bliver mere effektiv skal speederen ikke trædes så meget. Der kan opnås besparelser på 3-10% afhængigt af køremøde og brugsmønster


DIESEL MOTORER:
Her er der væsentligt flere parametre at gøre godt med for at gøre motoren mere effektiv. Hoved parameter hedder mere drejningsmoment så man kan springe gear skift over og kører motor ved lave omdr. Så er der indsprøjtnings tidspunkt som fabrikkerne kører sent da det sænker Nox emmisionen det skal rettes tidligere

Der kan opnås besparelser på 5-20%

 

Der tages forbehold mod ens kørestil og brugsmønster i ovennævnte oplysninger