ØKO tuning er en individuel omprogrammering af bilens motorstyrings system med en forbrugsoptimeret software. Indstillinger af motorparametrene (tænding, indsprøjtning, turbotryk, brændstofblanding, etc. ) bliver skræddersyet på rullefelt med avanceret diagnose værktøj tilkoblet. Alle værdier, der bliver programmeret tilpasses ét mål : At reducere brændstofforbruget og optimere motorens effektivitet.
Prisen på økotuning er den samme som Stage 1 tuning, dog er det nødvendigt at tilvælge individuel optimering på rullefelt som koster 750kr for 2 wd biler og 1250kr for 4 wd biler.
Med Økonomituning er det muligt at sænke brændstof forbruget med helt op til 20% på diesel biler og 10% på benzin biler. Dette gøres ved at udnytte motoren mere effektivt.
På nedenstående skema kan cirka besparelsen i kroner aflæses.
Eksempel: Hvis du kører 40.000 km/år og dit nuværende forbrug er 14km/l, kan du spare ca. 3.086 kr. årligt ved en økotuning
Km/L | 10.000 | 20.000 | 30.000 | 40.000 | 100.000 |
---|---|---|---|---|---|
8 | 1350 | 2700 | 4050 | 5400 | 13500 |
10 | 1080 | 2160 | 3240 | 4320 | 10800 |
12 | 900 | 1800 | 2700 | 3600 | 9000 |
14 | 771 | 1543 | 2314 | 3086 | 7714 |
16 | 675 | 1350 | 2025 | 2700 | 6750 |
18 | 600 | 1200 | 1800 | 2400 | 6000 |
20 | 540 | 1080 | 1620 | 2160 | 5400 |
Besparelse i kroner vs. total kørte km pr. år
Fakta om økonomi tuning
ØKO tuning handler om at gøre motoren så effektiv så mulig, dvs. så meget energi som muligt påført stemplet på det rigtige tidspunkt, så krumptappen kan overføre kraften til gearkassen og videre til hjulene. Det rigtige tidspunkt er cirka 14 grader efter top på alle motorer.
Bilens brændstof forbrug er proportionalt med motorens belastning dvs. speeder stilling og motoromdrejninger. Altså jo mere speederen trædes jo højere forbrug
Den vigtigste parameter er tændings tidspunktet. Her justerer man typisk efter lidt tidligere tænding under dellast, da det er her 95% af al kørsel foregår.
Benzin motorer
Benzinblandingen er bestemt af lampdasonden, der justerer blandingen til lampda1. Dette er en betingelse for at katalysatoren kan rense udstødnings gassen. Denne justeres så den er i kanten af lampda vinduet – lampda 1.03 – 1.05 på denne parameter, da det også er her motoren er mest økonomisk.
Vi justerer også benzin blandingen under fuldlast dvs. med speederen i bund. Her kan der være en stor besparelse at hente ved at justere benzinmængden ned, da de fleste bilfabrikker kører med meget benzin.
Hvis motoren bliver mere effektiv skal speederen ikke trædes så meget. Der kan opnås besparelser på 3-10% afhængigt af køremøde og brugsmønster.
Diesel motorer
Her er der væsentligt flere parametre at gøre godt med for at gøre motoren mere effektiv. Den afgørende parameter handler om at opnå mere drejningsmoment, således kan gear skift springes over, og motoren køre ved lavere omdrejninger. Udover drejningsmoment, kan indsprøjtnings tidspunktet ændres, da fabrikkerne kører dette sent, fordi det sænker Nox emmisionen. Dette indsprøjtningstidspunkt bør køre tidligere. Her kan du opnå besparelser på 5-20%.
Der tages forbehold mod ens kørestil og brugsmønster i ovennævnte oplysninger.