Vi er i øjeblikket igang med en større opdatering af sitet så der kan være visse mangler

Stage 1-2-3 tuning

Stage 1 – Optimering / Chiptuning

Stage 1 er et optimeringsprogram, der skrives i bilens motorstyring med en god slut effekt. Kig på billisterne for hvad der cirka kan forventes af effekt.

Der kontrolleres adskillige parametre (turbo tryk, udstødnings temperatur, blandingsforhold, modtryk, etc.) i bilens motorstyring på rullefelt med diverse testudstyr før/under og efter en tilretning af motorens program. Herved bliver optimeringen tilrettet den enkelte motors karakteristik og med bil fabrikantens beskyttelses parametre intakte. Det kan være nødvendigt at gentage målingerne flere gange inden det færdige resultat foreligger. Hele optimeringen tager typisk 2-3 timer

Stage 2 – Optimering / Chiptuning

For dem, der ønsker lidt mere end Stage 1, har vi Stage 2, som består af at optimere en række elementer omkring motoren for at øge effektiviteten af motoren. Primært handler det om luftlindtag og udstødning.

En stor del af luft-luft indtag systemer er meget restriktive på grund af deres anti-resonans struktur, der er beregnet til at dæmpe indsugningsluftens støj fra motoren. Ved at montere et sports luftfilter eller et tilpasset luftindtag, opnås mere luft flow til motoren, og vi får en dejlig effekt gevinst.

Da vi på nogle biler når sikkerheds margenerne fra fabrikanten på Stage 2, vil der på disse biler være dele, som skal forstærkes f.eks luftfilter system, udstødnings system, kobling, intercooler etc.  Disse dele koster extra. Det er muligt selv at købe disse dele og montere disse selv, eller købe dem igennem Hessteknik og f os til at montere dem.

Vi bruger KN filtersBMC filters, Supersprint udstødningMilltek udstødningAkrapovic udstødningAC Schnitzer, Software prisen på stage 2 er 1000 – 2500kr højere end på stage 1.

Stage 3 – Optimering / Chiptuning

På stage 3 går vi et skridt videre. Vi skal erstatte interne eller vitale dele af motoren eller turbolader. Det kan være alt fra at øge slagvolumen til at montere sports-knastaksler, eller sågar installation af en større/ombygget turbolader. Der kan nogle gange være indbyggede risici for pålidelighed, men ikke altid.

Producenter bygger ofte en grundlæggende motorblok og ved hjælp af større turbo og injektorer, kan de lave to versioner af motoren. Det siger sig selv, at i nogle tilfælde kan du øge din motor med originale dele fra en kraftigere udgave, uden at det påvirker pålidelighed, fordi producenten allerede havde forudset dette.

Software prisen på stage 3 er 1500-4000kr højere end på stage 1

Eksempler på 1-2-3 stage tuning

-Stage 1:

– programmering af Motorstyring

– Eventuel med individuel programmering / indkøring af Motorstyring på rullefelt mod mer pris

– 750kr for 2 wd og 1250kr for 4 wd

-Stage 2:

– Komplet udstødning med sportskatalysator ( BENZIN )

– Forrør / Downpipe uden Partikel filter eller med sports Partikel filter ( DIESEL )

– Stor intercooler ( Nogle biler Benzin og Diesel )

– Airbox / luftindtag / luftfilter  ( Nogle biler Benzin og Diesel )

– Individuel programmering / indkøring af Motorstyring på vores store 4×4 rullefelt

-Stage 3:

– Komplet udstødning med sportskatalysator

– Forrør / Downpipe uden Partikel filter eller med sports Partikel filter ( DIESEL )
– Stor intercooler ( alle biler )
– Forstærket Dump Valve Forge ( BENZIN )
– Forstærket kobling ( alle biler )
– Forstærket Højtryks benzinpumpe ( BENZIN )

– Større dyser ( BENZIN )
– Airbox / luftindtag / luftfilter ( alle biler )
– Hybrid Turbo ( alle biler )
– Individuel programmering / indkøring af Motorstyring på vores store 4×4 rullefelt

 -Stage 4:

– Komplet udstødning med sportskatalysator

– Forrør / Downpipe uden Partikel filter eller med sports Partikel filter ( DIESEL )
– Stor intercooler ( alle biler )
– Forstærket Dump Valve Forge ( BENZIN )
– Forstærket kobling  ( alle biler )
– Forstærket Højtryks benzinpumpe ( BENZIN )

– Større dyser ( BENZIN og DIESEL )
– Airbox / luftindtag / luftfilter ( alle biler )
– Meget stor Hybrid Turbo ( alle biler )

– Nogle biler skal have forstærkede stempler og plejlstænger
– Individuel programmering / indkøring af Motorstyring på vores store 4×4 rullefelt