Vi er i øjeblikket igang med en større opdatering af sitet så der kan være visse mangler

Rens af Turbo og indsugnings manifold

 

Sod fra egr system der medfører tilstoppet indsugnings manifold,Partikelfilter og fejlfunktion af turbolader er et af de største problemer med moderne diesel motorer

 

Når der ophobes sod i turboen,indsugnings manifold og partikelfilter, vil det påvirke trækkraften og motorgangen - især under acceleration i de høje gear. Turboens impeller, som sikrer den variable trykstyring, går trægt, ladetrykket bliver for højt, og motorstyringen går i nødprogram. Problemerne opstår, når katalysatoren/partikel filtret er tilstoppet, hvilket påvirker modtrykket i turboen. Hvis ikke denne renses, vil det medføre et forøget slid på turboens lejer. Særligt udsat er biler, der kører mange små ture, biler, der har stået stille i længere tid, samt tunede motorer.

 

Dette kan renses ved at bruge noget kemi/rengørings middel Bell add eller lignende dette er en proces der kan gøres uden at turboen skal adskilles og imens den sidder på bilen det tager lidt tid da kemien skal have lov til at virke og man masserer vtg mekanismen processen gentages nogle gange med ca 30min interval der bruges kemi for ca 450-700kr og 1.5-2.5 arb timer

 

 

Ligeledes renser man på samme måde indsugnings manifolden og egr ventilen da sod her kan med fører øget forurening samt manglende trækkraft Hvis indsugnings manifolden er meget sodet kan det med fører problemer med Turbolader og partikel filter

 

Det er således ikke altid nødvendigt med dyre komponent udskiftninger da meget kan renses for små penge

 

Herneden under er der billeder der viser en sodet turbo før og efter rens