Chiptuning info

 

Med en Chiptuning/motoroptimering fra HessTeknik får du:

  • Forhøjelse af effekt- og drejningsmoment i hele omdrejningsregistret.
  • Hurtigere og kraftigere accelerationer (0-100) bliver hurtigere
  • Hurtigere og kraftigere mellem accelerationer (50-100km/t) (80-160km/t) Bliver væsentlig hurtigere
  • Meget mere sikker overhaling
  • Højere tophastighed
  • Mulighed for forbedring af dit brændstofforbrug på 5-20%, naturligvis afhængig af køremåde.
  • Uændret gennemsnitlig forurening, dog afhængig af køremåde.
  • Optimering af den fabriksmonterede software, uden problemer med diagnosticering ved servicearbejde og reparationer på dit værksted.
  • Garanti for at vi anvender samme komponenter som bilfabrikanten. 
  • Mulighed for re-programmering til standard, f.eks. i forbindelse med salg af bilen.
  • Slut afprøvning på vej hvor kørsels dynamik testes
  • Fornyet køre- og ejerglæde.

den sikre vej til kvalitets tuninger

En chiptuning / motoroptimering fra Hessteknik er individuelt afstemt det enkelte køretøj. Således tilgodeses samtlige køretøjsparametre på det enkelte køretøj. Dette er nødvendigt da bilfabrikanten bygger tusindvis af motorer, og der er fremstillingstolerencer der gør at samme motor i to forskellige køretøjer opleves forskellige. Dette tages der hensyn til med vores tuning chip.

Vores tuning software er eget DESIGN og tilpasset til den enkelte bil så man opnår en perfekt optimering til netop DIN bil samtidig sørger vi for at bilens diagnose funktion og nødprogram er 100% intakte og fuldt funktionsdygtige som fabrikanten har klargjort i serietilstand. Dette fordi vi bruger bilens egen software som vi så justerer/optimerer i de parametre der er nødvendige for at give den mere effekt/drejningsmoment. Samtidig har vi koblet en masse måleudstyr på bilen så vi kan overvåge hver enkelt rettelse og sikre os at vi holder os indenfor de grænser som motoren kan tåle Eks. Turboladetryk. brændstofmængde. Tændings- tidspunkt. Forurening. etc.... Derved opnår man en fejlfri og optimal Tuning

Det er bare noget af det der er hele forskellen på ægte chiptuning og tilsatsbokse, som man kobler ind imellem diverse komponenter i motorrummet og imellem bilens computer. Ved tilsatsbokse manipuleres diverse signaler så computeren tror noget andet, og en følge heraf er at bilens motorbeskyttelse og overvågningssoftware-diagnosesystem og nødprogram ikke fungere efter hensigten eller er sat helt ud af drift.

Vores Stage 1 Optimering er udviklet så at vi altid forbliver inden for sikkerhedsgrænserne for den nuværende bils motor og gearkasse. Stage 1 er 100% pålideligt, og vi estimerer at levetiden er den samme på motor og gear som uden optimering.

Alle tuninger- optimeringer er tilpasset den enkelte bils drivlinje = Hvilken gearkasse der er monteret om det er Manuelt gear, Dsg gear, Multitronic, Automatgear om bilen har 2 hjulstræk eller 4 hjulstræk. Så er tuningen tilpasset til bilens standard montering og belastningen vil altid være indenfor producentens tolerancer

Der er på de fleste biler mange muligheder for at designe programmet til lige netop dit behov Det kan være mere moment ved lave omdr eller vi laver kræfter lidt højere oppe i omdrejnings området Det er noget vi snakker om på dagen hvor vi laver din bil

Brændstof forbrug bliver i de fleste tilfælde bedre på Diesel biler optil ca 15% bedre På Benzin biler optil ca 5% bedre

 

Selve optimeringen med tilvalg af rullefelt foregår som beskrevet neden under :

  1. måling på rullefelt
  2. udlæsning af evt. fejlkoder fra motorstyring
  3. Udlæsning af Originalt motor program
  4. redigering og instalering af Modificeret motorprogram for første test på rullefelt
  5. Første test på rullefelt med log af vigtige parametre fra motor med første test program
  6. tilretning og instalation af program udfra logs fra punkt 5
  7. Evt. gentagelse af punkt 6.
  8. Måling og slutkontrol af det færdige program

På denne måde er det et skræddersyet program til din motor : 

 

Hvorfor er prisen som den er :

Alle motorer er forskellige, alle dyser/injektorer er forskellige, alle turboer er forskellige…

Bil fabrikkernes masseproduktion er = Store produktions tolerancer. Det tager bare for langt tid og penge for fabrikkerne til individuelt at udvikle hver motor. Derfor laver bilfabrikkerne motorer med både positive og negative tolerancer og er derfor nødsaget til at lave store margener i motor softwaren.

Hvis vi tager hver bil/motor enkeltvis og justerer efter dens hardware kan vi på en meget sikker måde levere ekstra HK/NM med en god gevinst på driftsikkerhed, driftøkonomi og kørbarhed

Hessteknik Motor optimerings Filosofi :

Biler som bruges til hverdagens almindelige transport behov skal optimeres så man fri giver det ekstra potentiale der ligger i en standard serie produceret motor med de store produktions tolerancer der her er til stede,(der er ikke 2 motorer der er ens) Uden at det går udover den samlede drift økonomi. en stor del af dette kan komme fra finjustering/optimering/tilpasning af motorens styre program til den enkelte motor, her kan der godt ligge 7-10% effekt gemt som der er gratis ud fra en belastnings betragtning. Så er der selve tuningen. Her benyttes Hesstekniks unikke Optiflow teknik som går ud på at udnytte motorrens normale luftflow optimalt man kan sige at vi udnytter den inerti (hastighed) medvind der er i luftens bevægelse helt fra bilens forreste luftindtag til udgangen af udstødnings gassen fra udstødnings ventilerne. derudover tages hensyn til rigtig mange ting, Sommer, vinter, lange service intervaller, forskelle i brændstof kvaliteter, forurenings bekæmpende udstyr, Egr styringer, Dieselpartikel filtre ettc... Henover flere år og mange tusinde kilometer.

Hvis man justerer på denne måde opnår man følgende fordele.

  • En motor der reagerer hurtigere på speederen
  • Højere effekt HK, Mere trækkraft NM (med så lav en belastning som muligt)
  • Mere jævn acceleration med færre gearskift
  • Hurtigere mellem accelerationer 60-160 km/t bliver markant forbedret for sikre overhalinger
  • Højere tophastighed
  • Brændstof besparelser på 5-20%
  • Ingen yderligere drift omkostninger/reparationer pga tuning
  • En glad bil
  • Større kører glæde

For at kunne levere et sådant produkt er det nødvendigt at bruge et Rullefelt samt diagnose tester så man kan se parametre som turbotryk, tændingstidspunkt, banke sensor aktivitet, lambdatal, blandings forhold, indsprøjtnings mængder, moment begrænsere, indsugnings temperatur, udstødnings temperatur, olietemperatur, :

Det er et nødvendigt stykke værktøj for at lave den perfekte tuning af en motor. Ligesom stetoskopet er for en læge. Fordi vi ønsker at forbedre motorens effektivitet over hele hastighedsområdet, er det vigtigt, at vi kender effekt og drejningsmoment ved alle motorhastigheder. Det giver en masse vigtige data og parametre som sammen med data fra diagnose værktøjer har stor betydning, så vi kan tilpasse en tuning til lige netop din bil og behov.

 

  • For os er Rullefeltet et meget vigtigt værktøj!
  • Naturligvis for du en måling af effekten før og efter tuning

Folk kan nogle gange spørge, hvordan er det, at tuner X har samme hestekræfter som tuner Y,men koster kun det halve. Svaret er simpelt, det er bare en anden tuning, der har samme hestekræfter, Forskellen ligger i Håndværket, pålidelighed, køreegenskaber, brændstofforbrug, præcision i selve justeringen….

Billig er i sådanne tilfælde dyrere!

Mange tunere bruger deres rullefelt som et reklame stunt, eller et ark papir med effekt før / efter tuning/omprogrammering,

Metoderne er mange målet det samme nemlig chiptuning / motoroptimering
 
Alm chiptuning/Classic
Foregår ved at man afmontere original chip og læser den ind i et computer program hvor man kan se indholdet af chippen= dataene .Så monterer man et kabel der hvor chippen sad i boxen og tilslutter det til et interface og en computer med programmet i så kan bilen startes og køres i normalt mens man har mulighed for at redigere mens man kører Hvis man så gør det på et rullefelt/rullende landevej så har man mulighed for at have Testudstyr på medens man tuner/optimerer således at man kan lave en perfekt tuning/optimering realtime i hele omdr og belastnings spektret Herved opnåes den mereffekt og øgede drejningsmoment uden at forøge brændstof forbruget iforhold til original chippen ved normal kørsel  Anslået tidsforbrug 2-5 timer  Dette er ikke sporbart for Forhandlerens Diagnose udstyr i forbindelse med evt garanti reperation
 
OBD tuning/seriel programmering
Foregår igennem bilens Diagnosestik/servicestik hvor man udlæser chippen/dataene fra bilens computer herefter indlæser man chippen i et computer program hvorefter man finder kendfelterne man vil redigere for øget effekt Så indlæser man den redigerede chip i bilen igen og prøver om det er OK hvis ikke starter man forfra igen til man har fået hvad man ønskede Selvfølgelig med testudstyr tilsluttet bilen så man kan overvåge at alt er som det skal være og man får den effekt og et ordentligt forurenings nivea Anslået tidsforbrug 0,5-2 timer Dette er sporbart på nogle styreenheder for Forhandlerens Diagnose udstyr og anvendes på de aller nyeste biler ca.1998 -
 
BDM/BOOT programmering
Foregår ved at man åbner bilens computer og læser direkte der hvor den blev programmeret fra fabrikken så indlæser man Dataene i et computer program hvorefter man finder kendfelterne man vil redigere for øget effekt Så indlæser man de redigerede Data i bilens computer igen og prøver om det er OK hvis ikke starter man forfra igen til man har fået hvad man ønskede Selvfølgelig med testudstyr tilsluttet bilen så man kan overvåge at alt er som det skal være og man får den effekt og et ordentligt forurenings nivea Anslået tidsforbrug 2-5 timer Dette er IKKE sporbart for Forhandlerens Diagnose udstyr og anvendes på de aller nyeste biler ca 2003 -


Hos Hessteknik råder vi over noget af branchens mest moderne udstyr

Diverse diagnoseudstyr fra førende producenter i verden, samt måleudstyr til måling af turboladetryk, turbotemperatur, udstødningstemperatur, blandings forhold, 5 gastester, røggastester, cylindertryk,

Dynomet 4wd rullefelt der kan måle optil 2000Hk og 2000Nm og 350Km/t 

Dynomet 2wd rullefelt

Samt udstyr til chiptuning fra førende producenter i verden